reklama

Vôňa kníh

Pamätám si ešte z detstva vôňu kníh. Verneovky, mayovky, edícia STOPY, detektívky zo Zelenej knižnice. Dnes mám obsah stoviek knižných strán v čítačke, alebo ich počúvam ako audioknihy. Tlačená kniha je však viacrozmerná, vždy vnímam nielen jej obsah ale aj formu, vôňu, materiál.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)
Študenti, Láska, Čeka a Smrť
Študenti, Láska, Čeka a Smrť (zdroj: inaque.sk)

Aj keď som tiež súčasťou tabletovej kultúry, tento haptický zážitok moderné technológie nikdy nenahradia. Čítačky sú však úžasne pohodlné na cestovanie, do auta si ich neviem vynachváliť. Beriem ich ako doplnok knižnej ponuky, nemyslím, že by boli pre tlačené knihy konkurenciou v negatívnom zmysle. Naopak, mám pocit, že sa tým v istom zmysle oddelí zrno od pliev. Hádam sa časom ušetrí nejeden les, keď sa prestane v tlačenej forme vydávať braková literatúra a knihy bez akejkoľvek vizuálnej hodnoty. O to viac sa môže prihliadnuť na formálnu stránku pri knihách, ktoré stoja za tlač, o to väčší dôraz sa môže klásť na tlačenú knihu, ako ucelený literárno-výtvarný artefakt.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už dávnejšie som si dal záväzok, že si vždy cez sviatky kúpim a prečítam aspoň jednu knihu. Teraz cez Veľkú noc to bolo silné svedectvo Aly Rachmanovej o červenom terore v Rusku. Veľmi odporúčam prečítať najmä tým, ktorí už zabudli, alebo znevažujú, zločiny boľševikov a neskôr komunistov v minulom storočí.

Ale späť ku knihám. Akurát odznel marec, mesiac knihy. Je mementom pre nás, aby sme zamerali pozornosť na to, ako autori, vydavatelia, kníhkupci, ale aj knihovníci venujú svoj talent a energiu tomu, aby kultivovali našu spoločnosť. Obzvlášť na tých posledných sa v ostatnom čase trochu zabúda. Kým kedysi knižnice plnili obrovskú úlohu dostupnosti, keďže mnoho kníh nebolo možné bežne kúpiť, dnes je už pretlak ponuky enormný. Málokto v kníhkupectve, prípadne na internete, nenájde to, čo hľadá. Stále však pomáhajú svojim čitateľom prekonávať ekonomické bariéry. Myslím si, že je to nesmierne dôležité. Bol by som veľmi rád, keby aj naďalej proaktívne spolupracovali so školami, ale aj ďalšími zariadeniami, ako domovami pre seniorov, liečebnými ústavmi, či nemocnicami. Knihy nám dávajú obrovský rozmer, každý, kto im prepadne, musí byť lepší človek. O tom som presvedčený:)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chcel by som touto cestou poďakovať kolegom v Malokarpatskej knižnici v Pezinku, v spoločnosti ktorých som sa pred nedávnom veľmi dobre cítil.

PS. Dávam si nové predsavzatie. Skúsim svoje "sviatočné" čitanie posunúť na 1 knihu mesačne. Som zvedavý, či, a ako dlho, mi to vydrží. Budem Vás informovať:)Ak sa Vám článok páčil, podporte ho aj na

Pavol Frešo na Facebooku:

Pavol Frešo

Pavol Frešo

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aktuálne pôsobím vo funkcii predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, bratislavského župana. Vyštudoval som Fakultu elektrotechniky a informatiky na STÚ a Fakultu podnikového manažmentu na EÚ. Pracoval som ako programátor, neskôr som v tomto odvetví aj podnikal. Pôsobil som v SDKÚ-DS ako poslanec a predseda. Mám tri deti, venujem sa fotografovaniu, knihám a rekreačne cyklistike.Pavol FrešoFollow @PavolFreso Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSDKÚ-DSBratislavská župaNárodná rada SR

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu