reklama

Za svoje dane si každý zaslúži bonus - dopravu zdarma

V roku 1992 som sa prihlásil do ODS, lebo som veril v trhovú ekonomiku a nízke dane. Bol som presvedčený a nič sa na tom nezmenilo, že ľudia si za svoje povinne odvedené peniaze zaslúžia od štátu viac, než len štandardné služby.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Dnes sme konečne v situácii, kedy môžu dostať viac. Dnes môžu ľudia za svoje dane dostať nie službu, ale dokonca bonus. Na Slovensku sa vyberie daní dosť. Málokto vie, že z dane z príjmu fyzických osôb, teda zamestnancov, živnostníkov či dohodárov si štát nenecháva ani cent. Všetky tieto peniaze obratom posiela do rozpočtov miest či obcí a žúp v pomere 70% ku 30%. Kľúčovým pri prerozdelení týchto peňazí je trvalý pobyt každého jedného človeka. Mesto alebo obec a župa, v ktorej má nahlásený trvalý pobyt, dostane najväčšiu časť z týchto daní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Bratislavskej župe dnes žije podľa odhadov 250 až 300-tisíc ľudí, ktorí majú trvalý pobyt v iných regiónoch. Ich dane preto putujú mimo náš kraj. Bolo niekoľko pokusov, ako týchto ľudí presvedčiť či dokonca prinútiť, aby si prehlásili trvalý pobyt k nám. Neúspešne. Najnovšia iniciatíva, ktorá sa volá „parkovacia politika“ má rovnaký cieľ. V skutočnosti zavádza novú daň, ktorá má priniesť 100 miliónov eur. Nikdy nebudem súhlasiť s novými daňami, ani so zvyšovaním súčasných. Preto nebudem súhlasiť ani s novou parkovacou politikou.

Namiesto toho chcem ľudí presvedčiť, aby si do nášho kraja prihlásili trvalý pobyt a za to dostanú od samosprávy bonus. Bonus v podobe Dopravy zdarma. Stačí, ak sa prihlási menej než tretina z tých, ktorí tu neoficiálne žijú, a celý projekt bude zaplatený. Pretože sa zaplatí z ich daní, ktoré dnes putujú mimo kraj. Každý jeden navyše prihlásený človek je „čistý zisk“ pre samosprávu. Nehovoriac o tom, že Dopravu zdarma by zo samospráv financovali len mesto Bratislava a BSK. Všetky ostatné mestá a obce, keďže dopravu nefinancujú, by boli v zisku už od prvého prihláseného.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V estónskom Tallinne si po zavedení bezplatnej dopravy nahlásilo trvalý pobyt 80 až 90% neprihlásených. Z toho zaplatili bezplatnú dopravu a sú dokonca v zisku 20 miliónov. Od nového roka zavádzajú dopravu zdarma už aj vo francúzskom Dunkerque.

Doprava zdarma je o lepšom výbere daní a o ich spravodlivom prerozdelení. Je o bonuse pre ľudí a úsporách pre rodiny.

- - -

M E M O R A N D U M
PRE VŠETKÝCH ĽUDÍ S TRVALÝM POBYTOM V BRATISLAVSKOM KRAJI.
P A V O L F R E Š O = D O P R A V A Z D A R M A 2 0 1 7

— 1. —

Úvod: Veľké nápady nás posúvajú dopredu. Možno na prvý pohľad bláznivé a nezmyselné, často vyprovokujú ľudí k aktivite a mobilizácii. A odborníkov minimálne k tomu, aby vzali do rúk kalkulačku a zrátali, za akých podmienok má novota šancu na úspech. Lebo preto sú odborníkmi, že používajú fakty, financné a ekonomické analýzy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

— 2.—

Bratislavské voľby do VÚC majú nosnú tému doprava zdarma pre ľudí s trvalým pobytom. Princíp je jednoduchý - Bratislava chce môj trvalý pobyt (a tým aj podielové dane) a výmenou mi ponúka účasť na verejnej doprave zadarmo, čo pre rodinu s deťmi nie je zanedbateľná položka. Podľa jednoduchého výpočtu a porovnania s Tallinnom by kraj a mesto vďaka trvalému pobytu získali viac, než je prímestská a mestská doprava schopná získať na lístkoch od cestujúcich.

— 3.—

V com je háčik? Geniálne veci bývajú v princípe jednoduché, ale pre svoju realizáciu potrebujú širokú podporu. V tomto prípade by podpora cestovania zdarma spustila lavínu zmien: narástol by tlak na zjednodušenie zmeny trvalého pobytu, na priznanie príjmov z prenájmu nehnuteľností (a zvýšila by rozpočtové príjmy obcí), na mesto Bratislava, aby po vzore VÚC radikálne zvýhodnilo dopravu pre miestnych (až po úroveň zdarma - dnes stojí ročný lístok to, čo vo Viedni), na hospodárenie a hľadanie efektívnosti vo verejnej doprave, na iné VÚC a mestá na Slovensku. Výhodou by bola aj možnosť obmedziť osobnú dopravu a budovať viac zelených/peších zón.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

— 4.—

Realizáciu veľkých nápadov však často zabíja pohodlnosť kritikov. V tomto prípade sa dá argumentovať, že čo je zdarma, to si nevážime, že doprava ani dnes nefunguje a že to nedokážeme, lebo na Slovensku sme raz takí. Nuž, za materské školy platíme, za základné, stredné a vysoké nie a nemyslím si, že preto si materské školy vážime viac. Naopak, mali by byť zdarma, nadväzujúc na myšlienky a reformy Márie Terézie. A ak hovoríme zdarma, vieme, že to nie je úplne pravda, pretože za všetko si platíme z našich daní, daní občanov EÚ a našich budúcich daní - to je fest dobrý dôvod vážiť si verejné služby. Doprava dnes nefunguje tak, ako by mala a možno je riešením práve zvýšenie tlaku na jej fungovanie, dostať do verejnej dopravy dalších Bratislavčanov, ktorí už dnes všetci mestskú a prímestskú dopravu dotujú zo svojich daní. Nakoniec, na Slovensku sme možno všelijakí, ale rátať vieme.


Autor memoranda: Anton Marcinčin - ekonomický expert

Pavol Frešo

Pavol Frešo

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aktuálne pôsobím vo funkcii predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, bratislavského župana. Vyštudoval som Fakultu elektrotechniky a informatiky na STÚ a Fakultu podnikového manažmentu na EÚ. Pracoval som ako programátor, neskôr som v tomto odvetví aj podnikal. Pôsobil som v SDKÚ-DS ako poslanec a predseda. Mám tri deti, venujem sa fotografovaniu, knihám a rekreačne cyklistike.Pavol FrešoFollow @PavolFreso Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSDKÚ-DSBratislavská župaNárodná rada SR

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu